settings icon
share icon
Spørgsmål

Skal jeg tro på at bibelen er ufejlbarlig, for at blive frelst?

Svar


Vi bliver ikke frelst ved at tro på at bibelen er inspireret eller ufejlbarlig. Vi bliver frelst ved at tro på Jesus Kristus, som vores frelser fra al synd (Johannes 3:16; Efeserne 2:8-9; Romerne 10:9-10). Samtidigt er det dog kun igennem bibelen at vi lærer om Jesus Kristus og hans død og opstandelse på vores vegne (2. Korinther 5:21; Romerne 5:8). Vi behøver ikke at tro på hele bibelen for at blive frelst – men vi er nødt til at tror på Jesus Kristus, som netop bibelen fortæller om. Vi bør helt klart stå fast på, at bibelen er Guds Ord, og vi bør helt klart tror på alt det, som bibelen lærer os.

Når mennesker først bliver frelst, så ved de ofte meget lidt om bibelen. Frelse er en proces, der begynder med at vi forstår vores egen syndige tilstand, og ikke en forståelse af at bibelen er ufejlbarlig. Vores samvittighed fortæller os, at vi ikke kan stå foran en hellig Gud på baggrund af vores egne bestræbelser. Det ved vi godt, at vi ikke er retfærdige nok til at kunne gøre, så vi vender os til ham, og tager imod hans Søns offer på korset som betaling for vores synder. Vi sætter vores fulde lid til ham. Fra det øjeblik af har vi en helt ny natur, som er ren og uplettet af synd. Guds Hellige Ånd tager bolig i vores hjerter, og besegler os for evigt. Fra det øjeblik af bevæger vi os fremad, og elsker og adlyder Gud mere og mere for hver dag der går. En del af denne ”bevægelse fremad,” handler om dagligt at spise af Guds Ord for at vokse og styrkes i vores vandring med ham. Det er bibelen, og kun bibelen, der har magt til at udføre dette mirakel i vores liv.

Hvis vi tror på og stoler på Herren Jesu Kristi person og værk, som bibelen fortæller os om, så er vi frelst. Men når vi tror på Jesus Kristus, så vil Helligånden arbejde både i vores hjerter og sind – og vil overbevise os om, at bibelen er sand og bør stoles på (2. Timotheus 3:16-17). Hvis vi i vores sind tvivler på, at Skriften er ufejlbarlig, så er den bedste måde at tackle dette problem på, ved at bede Gud om at give sig en vished om og tillid til hans Ord. Han er mere end villig til at svare dem som ærligt søge ham, og som gør det med hele deres hjerte (Matthæus 7:7-8).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Skal jeg tro på at bibelen er ufejlbarlig, for at blive frelst?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries