settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om racisme, fordomme og diskrimination?

Svar


Det første vi må forstå angående dette emne, er, at vi alle er del af den samme race – menneskeracen. Hvide, afrikanere, asiater, indianere, arabere og jøder er ikke forskellige racer. De er i virkeligheden forskellige, etniske grupper inden for menneskeracen. Alle mennesker har de samme fysiske karaktertræk (selvfølgelig med små variationer). Og endnu mere vigtigt er det, at alle mennesker er skabt i Guds billede og lighed (1. Mosebog 1:26-27). Gud elskede verden så højt, at han sendte Jesus for at lægge livet ned for vores skyld (Johannes 3:16). Denne ”verden” indeholder naturligvis alle etniske grupper.

Hos Gud er der ingen personanseelse eller favoritter (5. Mosebog 10:17; ApG 10:34; Romerne 2:11; Efeserne 6:9), og der bør der heller ikke være hos os. Jakobsbrevet 2:4 beskriver dem som diskriminerer, som værende ”dommere med onde tanker.” Vi bør i stedet elske vor næste som os selv (Jakob 2:8). I det gamle testamente delte Gud menneskene op i to ”racegrupper”: jøder og hedninge. Guds formål var, at jøderne skulle være et kongerige af præster, som tjente hedningenationerne. I stedet for blev jøderne stolte af deres status og hadede hedningerne. Dette satte Jesus Kristus en stopper for, ved at nedbryde den mur, der skilte dem ad (Efeserne 2:14). Alle former for racisme, fordomme og diskrimination er i virkeligheden en hån mod Kristi værk på korset.

Jesus befaler os at elske hinanden som han elskede os (Johannes 13:34). Hvis Gud ikke gør nogen forskel på os, og elsker os uden at gøre forskel, så må vi elske mennesker med den samme, høje standard. Jesus underviser i Matthæus 25 om, at uanset hvad vi gør mod den mindste af hans brødre, så gør vi det mod ham. Hvis vi behandler en person med foragt, så handler vi uretfærdigt overfor et menneske, som er skabt i Guds billede; vi gør ondt mod en, som Gud elsker, og Jesus døde for.

Racisme har, i alle sine afskygninger og forskellige grader, været en plage for menneskeheden i tusinder af år. Brødre og søstre af alle etniske baggrunde, sådan bør det ikke være. Har vi været ofre for racisme, fordomme, og diskrimination, så har vi brug for at tilgive. I Efeserne 4:32 står der: ”men vær gode mod hinanden, vær barmhjertige og tilgiv hinanden, ligesom Gud har tilgivet jer i Kristus.” Racister fortjener måske ikke din tilgivelse, men vi fortjente Guds tilgivelse meget mindre. De, som praktiserer racisme, fordomme, og diskrimination må omvende sig. ”Stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så i bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed” (Romerne 6:13). Må galaterbrevet 3:28 blive til virkelighed for os: ”Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand eller kvinde, for i er alle én i Kristus Jesus..”

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om racisme, fordomme og diskrimination?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries