settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er postmillennialisme?

Svar


Postmillennialisme er en tolkning af Johannes’ Åbenbaring kapitel 20, som mener, at Kristi andet komme vil ske efter ”tusindårsriget” (millenniet), som betegner en slags guldalder, hvor kristendommen vil have fremgang og vil dominere. Begrebet inkluderer flere lignende syn på endetiden, og den står som en kontrast til premillennialisme (det synspunkt, at Kristi andet komme vil ske før tusindårsriget, og at tusindårsriget er et bogstaveligt, 1000-årigt rige), og, i mindre grad, amillennialisme (som ikke mener, at der er tale om et bogstaveligt tusindårsrige).

Postmillennialisme er troen på, at Kristus vender tilbage efter en tidsperiode, men ikke nødvendigvis i 1000 bogstavelige år. De, som bærer på dette synspunkt, tolker ikke uopfyldt profeti ved at bruge en almindelig, bogstavelig metode. De mener, at Johannes’ Åbenbaring 20:4-6 ikke bør forstås bogstaveligt. De tror simpelthen, at udtrykket ”1000 år” taler om ”en lang tidsperiode.” Desuden taler præfikset ”post-” i ”postmillennialisme” om, at Kristus vil vende tilbage efter at kristne (og ikke Kristus selv) har etableret kongeriget på jorden.

De, der tror på postmillennialismen, tror også på, at denne verden vil blive bedre og bedre at leve i – og dette på trods af alle de beviser, der peger i den modsatte retning – og at hele verden en dag vil blive ”kristen.” Når dette er sket, vil Kristus vende tilbage. Men dette har ikke noget at gøre med det billede, Skriften tegner af verden i endetiden. Når man læser i Johannes’ Åbenbaring, så er det helt klart, at verden i denne fremtid vil være et frygteligt hårdt sted at leve i. Vi læser også i 2. Timotheus 3:1-7, at Paulus beskriver de sidste dage som ”hårde tider.”

Postmillennialismens tilhængere bruger en ikke-bogstavelig metode til at tolke uopfyldt profeti med, og tilskriver deres egen betydninger til ordene. Problemet med dette er, at når man begynder at tilskrive en betydning til ord, som er anderledes end deres normale betydning, så kan en person beslutte sig for, at et ord, en frase, eller en sætning betyder hvad som helst, vedkommende ønsker. Derfor går al den objektivitet, som har med ordenes betydning at gøre, tabt. Når ord mister deres betydning, så ophører enhver form for kommunikation. Men dette var ikke den plan Gud havde, da han skabte sprogene og evnen til at kommunikere. Gud kommunikerer med os igennem sit skrevne Ord, og ordene har også objektive betydninger, så ideer og tanker kan blive kommunikeret i kraft af dem.

En almindelig og bogstavelig tolkning af Skriften kasserer postmillennialismen, og holder fast ved den normale måde at tolke Skrifte på, også hvad uopfyldt profeti angår. Vi har hundredvis af eksempler i Skriften på, at profetier bliver opfyldt. Vi kan f.eks. tage de gammeltestamentlige profetier om Kristus som eksempel. Disse profetier blev opfyldt på en bogstavelig måde. Tænk engang over, hvordan Kristus blev født ved en jomfrufødsel (Esajas 7:14; Matthæus 1:23). Eller tænk over, hvordan han døde for vore synders skyld (Esajas 53:4-9; 1. Peter 2:24). Disse profetier blev opfyldt på en bogstavelig måde, og dette er grund nok til at antage, at Gud vil fortsætte med at opfylde profetierne i sit Ord på en bogstavelig måde i fremtiden. Postmillennialismen kommer til kort, fordi den vælger at tolke bibelsk profeti subjektivt, og mener at kirken, og ikke Kristus selv, vil stå for etableringen af tusindårsriget.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er postmillennialisme?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries