settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad bør jeg lede efter hos en ægtemand?

Svar


Når en kristen kvinde leder efter en ægtemand, så bør hun led efter en mand ”efter Guds eget hjerte” (ApG 13:22). Det vigtigste forhold som nogen af os kan have, er vores personlige forhold til Herren Jesus Kristus. Det forhold kommer før noget andet forhold. Hvis vores lodrette forhold til Herren er, som det skal være, så vil vores vandrette forhold til andre være en refleksion af den virkelighed. Derfor bør en potentiel ægtemand være en mand, som har sit fokus på at vandre i lydighed imod Guds Ord, og som søger at leve sit liv, så det bringer ære til Gud (1. Korinther 10:31).

Hvilke andre kvaliteter bør man lede efter? Apostlen Paulus nævner de kvaliteter, som vi bør lede efter hos en ægtemand, i 1. Timotheusbrev kapitel 3. I denne passage fra Skriften læser vi om de kvalifikationer, som en leder i kirkens legeme bør have. Men i virkeligheden bør disse kvalifikationer komme til udtryk i enhver mands liv, som vandrer ”efter Guds eget hjerte.” Kvaliteterne kan omskrives på denne måde: en mand bør være tålmodig og kunne kontrollere sig selv, ikke være fyldt med stolthed men være ædruelig, han må have evnen til at kontrollere sine følelser, være mild over for andre, han må kunne undervise andre tålmodigt, ikke være drikfældig, og ikke bruge Guds gaver på en ukontrollabel måde, han må ikke have en tendens til at være voldelig, han må ikke være overfokuseret på livets små detaljer, men på Gud, han må ikke være tilbøjelig til hurtigt at blive vred, eller så nærtagende at han hurtigt bliver provokeret, han må være taknemmelig for det, Gud har givet ham, frem for at være misundelig over de gaver, som andre har modtaget.

De ovenstående kvaliteter er en beskrivelse af en mand, som er aktivt i gang med en proces, som vil gøre ham til en moden troende. Det er sådan en type mand, at en kvinde bør lede efter, når hun søger en potentiel ægtemand. Ja, fysisk tiltrækning, ens interesser, komplimentære styrker og svagheder, og ønsket om at få børn, er også ting, som man bør tage med i overvejelserne. Men disse ting må dog komme i anden række efter de åndelige kvaliteter, som en kvinde bør lede efter hos en mand. En mand som du kan stole på, respektere, og følge på gudfrygtighedens vej, har langt højere værdi end en mand, som kun har et godt udseende, er kendt, og har magt eller penge.

Og som det sidste, så må vi selv være overgivet til Guds vilje i vores eget liv, når vi ”leder” efter en ægtemand. Alle kvinder ønsker at finde ”prinsen på den hvide hest,” men i realiteten kommer hun højst sandsynligt til at gifte sig med en mand, som har lige så mange fejl, som hun selv har. Og så vil de, ved Guds nåde, komme til at leve resten af livet sammen, hvori de lærer hvordan man kan være en partner, og tjener, overfor hinanden. Vi må træde ind i vores livs næstvigtigste forhold (ægteskabet) med øjnene helt åbne, og ikke imens vi befinder os under en sky af følelser. Vore vigtigste forhold, som er til vores Herre og frelser, må have førstepladsen i vores liv.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad bør jeg lede efter hos en ægtemand?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries