settings icon
share icon
Spørgsmål

Giver Gud stadig mennesker syn i dag?

Svar


Kan Gud give mennesker syn i dag? Ja! Giver Gud mennesker syn i dag? Muligvis. Bør vi forvente, at syn bliver en almindelig oplevelse? Nej. Som det står beskrevet i bibelen, så talte Gud til mange mennesker igennem syn. Nogle eksempler er Josef, Jakobs søn; Josef, Marias mand; Salomon; Esajas; Ezekiel; Daniel; Peter og Paulus. Profeten Joel forudsagde, at der en dag ville være en udgydelse af syn og drømme, og dette blev bekræftet af apostlen Peter i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Det er vigtigt at skelne mellem syn og drømme, at et syn bliver givet til et menneske, mens det er vågen, mens en drøm gives til et menneske, mens det sover.

Det lader til, at Gud bruger syn og drømme ret udbredt i mange dele af verden. I områder hvor evangeliet kun er lidt udbredt, eller slet ikke udbredt, og hvor mennesker ikke har bibler, skænker Gud sit budskab til mennesker direkte gennem drømme og syn. Dette er fuldstændigt i overensstemmelse med de bibelske eksempler på, at Gud ofte brugte syn til at åbenbare sin sandhed i kristendommens spæde dage. Hvis Gud ønsker at kommunikere sit budskab ud til et menneske, så kan han bruge lige præcis det redskab, han ønsker at bruge – en missionær, en engel, et syn eller en drøm. Gud kan selvfølgelig også give syn de steder, hvor evangeliet allerede er udbredt. Der er ingen grænser for, hvad Gud kan gøre.

Samtidigt må vi passe på, når det kommer til syn, og tolkningen af syns betydning. Vi må huske på, at bibelen er fuldstændig og færdigskrevet, og fortæller os alt det, vi behøver at vide. En nøglesandhed er, at hvis Gud valgte at give et syn, så ville det være i fuldstændig overensstemmelse med det, han allerede har åbenbaret i sit ord. Syn bør aldrig blive givet ligeværdig eller større autoritet end Guds Ord. Guds Ord er den ultimative autoritet, når det kommer til kristen tro og praksis. Hvis du mener, du har haft et syn, og tror at Gud måske har givet det til dig, så ransag Skriften, bedende, og forsikr dig om, at dit syn er i overensstemmelse med Guds Ord. Overvej derefter nøje i bøn, hvad Gud ønsker, at du må gøre med synet (Jakob 1:5). Gud ville aldrig give et syn til et menneske, og så holde betydningen af synet skjult. I Skriften læser vi, at når et menneske bad om at få et syn forklaret, så sørgede Gud for, at det blev forklaret for det menneske (Daniel 8:15-17).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Giver Gud stadig mennesker syn i dag? Bør troende forvente at få syn som en del af deres kristne oplevelse?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries