settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er det kristne syn på synske?

Svar


Bibelen fordømmer på det kraftigste spiritisme, medier, det okkulte og synske (3. Mosebog 20:27; 5. Mosebog 18:10-13). Horoskoper, tarotkort, astrologi, spåkoner, håndlæsere, og seancer falder også ind under denne kategori. Disse praksisser er baseret på, at der findes guder, ånder, og afdøde kære som kan give råd og rådgivning. Disse ”guder” eller ”ånder” er dæmoner (2. Korinther 11:14-15). Bibelen giver os ingen grund til at tro, at afdøde kære kan kontakte os. Hvis de var troende, så befinder de sig i øjeblikket i himlen, og nyder det mest fantastiske sted, man kan forestille sig, i fællesskab med en kærlig Gud. Hvis de var ikke-troende, befinder de sig nu i helvede, og lider evigt, fordi de forkastede Guds kærlighed og gjorde oprør mod ham.

Så hvis vores kære ikke kan kontakte os, hvordan får medier, spiritister og synske så fat på deres meget akkurate viden? Mange synske er blevet afsløret som værende svindlere. Det er blevet bevist, at synske kan anskaffe sig en stor del information om andre mennesker gennem almindelige midler. Nogle gange ved at bruge et telefonnummer eller opkalds-id og en internetsøgning, hvorefter den synske får fat på navne, adresser, fødselsdatoer, bryllupsdatoer, familiemedlemmer, osv. Der er dog ingen tvivl om, at synske nogle gange ved ting, det er umuligt for dem at vide noget om. Hvor får de denne information fra? Svaret er, at de får den fra Satan og hans dæmoner. ”Og det er intet under. Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel. Så er det ikke mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være retfærdige tjenere. Det skal gå dem efter fortjeneste” (2. Korinther 11:14-15). I Apostlenes Gerninger 16:16-18 beskrives det, hvordan en spåkvinde kunne forudsige fremtiden, inden apostlen Paulus drev en dæmon ud af hende.

Satan giver sig ud for at være venlig og hjælpsom. Han prøver at give sig ud for noget godt. Satan og hans dæmoner giver en synsk information om en person, så denne person kan blive fanget i spiritisme, hvilket er noget, Gud forbyder. Det virker uskyldigt til at begynde med, men mennesker bliver snart afhængige af synske, og tillader uvidende, at Satan kontrollerer og styrer deres liv. Peter proklamerede følgende, ”Vær årvågne og på vagt! Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge” (1. Peter 5:8). Nogle gange er det tilfældet, at de synske selv er bedraget, og ikke kender til den faktiske kilde, de modtager deres oplysninger fra. Uanset hvad årsagen er, og uanset hvad kilden til denne information er, så er det, der er tilknyttet spiritisme, heksekraft eller astrologi aldrig en gudfrygtig måde at anskaffe sig informationer på. Hvordan ønsker Gud at vi skal bedømme, hvad hans vilje med vores liv er? Guds plan er enkel, men også kraftfuld og effektiv; læs i bibelen (2. Timotheus 3:16-17) og bed om visdom (Jakob 1:5).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er det kristne syn på synske?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries