settings icon
share icon
Spørgsmål

Har mennesker virkelig en fri vilje?

Svar


Hvis der med ”fri vilje” menes, at Gud giver mennesker muligheden for at træffe valg, som virkeligt har en betydning for deres skæbne, så er svaret ja, mennesker har en fri vilje. Verdens nuværende, syndige tilstand, er direkte forbundet med valg, som blev truffet af Adam og Eva. Gud skabte menneskeheden i sit eget billede, og det betød også evnen til at vælge.

Men fri vilje betyder ikke, at menneskeheden kan gøre lige præcis, hvad den har lyst til. Derfor er valg begrænsede til det, som stemmer overens med vores natur. Et menneske kan for eksempel vælge at krydse en bro, eller ikke at krydse den; men han kan ikke vælge at flyve over broen – for hans natur forhindrer ham i at flyve. På samme måde kan et menneske heller ikke vælge at gøre sig selv retfærdig – hans (synde-) natur forhindrer ham i at kunne annullere sin gæld (Romerne 3:23). Så den frie vilje er begrænset af naturen.

Denne begrænsning fratager os ikke for vores ansvar. Bibelen gør det klart, at vi ikke bare har evnen til at vælge, men vi har også et ansvar for, at vi vælger fornuftigt. I det gamle testamente udvalgte Gud en nation (Israel), men individer inden for denne nation havde stadig den pligt, at vælge at adlyde Gud. Og individer uden for Israel havde også muligheden for at vælge at tro på og følge Gud (f.eks. Ruth og Rahab).

I det nye testamente befaler Gud hele tiden syndere om at ”omvende sig” og ”tro” (Matthæus 3:2; 4:17; ApG 3:19; 1. Johannes 3:23). Ethvert kald til at omvende sig, er også et kald om at vælge. Befalingen om at tro, forudsætter, at den som hører det, kan vælge at adlyde befalingen.

Jesus identificerede nogle vantro menneskers problem, da han sagde til dem, ”Og dog vil i ikke komme til mig og få liv” (Johannes 5:40). Det er klart, at de kunne havde kommet, hvis de ville; deres problem var, at de valgte ikke at gøre det. ”Hvad et menneske sår, skal det også høste” (Galaterne 6:7), og de, som står uden for Guds frelse, er ”uden undskyldning” (Romerne 1:20-21).

Men hvordan kan et menneske, som er begrænset af sin syndenatur, nogensinde vælge det, som er godt? Det er kun gennem Guds nåde og magt, at den frie vilje virkelig bliver ”fri,” i den forstand, at man kan vælge frelsen (Johannes 15:16). Det er Helligånden, som arbejder i og igennem en persons vilje, for at forny det menneske (Johannes 1:12-13), og give ham/ hende en ny natur, ”skabt i Guds billede med sandhedens retfærdighed og fromhed” (Efeserne 4:24). Frelsen er Guds værk. Men samtidigt, så er vores motiver, ønsker, og handlinger frivillige, og det er med rette, at vi holdes ansvarlige for dem.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Har mennesker virkelig en fri vilje?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries