settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er bønnens kraft for noget?

Svar


Ideen om, at bøn er noget, som har kraft i sig, er meget populær. Ifølge bibelen, så er bønnens kraft ganske enkelt et udtryk for Guds kraft, fordi han hører og besvarer bøn. Tænk engang over følgende:

1) Herren Gud, den Almægtige, formår alle ting; intet er umuligt for ham (Lukas 1:37).

2) Herren Gud, den Almægtige, opfordrer sit folk til at bede til ham. Vi bør være udholdende i bøn (Lukas 18:1), give taksigelse i bøn (Filipperne 4:6), bede i tro (Jakob 1:5), bede inden for Guds vilje (Matthæus 6:10), for, at Herren må blive herliggjort (Johannes 14:13-14), og ud fra et hjerte, som er ret for Gud (Jakob 5:16).

3) Herren Gud, den Almægtige, hører sine børns bønner. Han befaler os at bede, og han lover at lytte, når vi beder. ”I min nød råbte jeg til Herren, jeg råbte til min Gud om hjælp. Han hørte mig fra sit tempel, mit råb nåede hans ører” (Salme 18:7).

4) Herren Gud, den Almægtige, besvarer bøn. ”Jeg råber til dig, for du vil svare mig, Gud” (Salme 17:6). ”Herrens øjne hviler på de retfærdige, hans ører hører deres råb om hjælp” (Salme 34:16).

Der findes en anden populær ide, som siger, at Gud besvarer vores bønner, afhængigt af, hvor stor tro vi har. Men nogle gange besvarer Herren vores bønner, på trods af, at vi mangler tro. I Apostlenes Gerninger 12 beder menigheden for, at Peter må blive løsladt fra fængslet (v. 5), og Gud besvarer deres bøn (v. 7-11). Peter kommer så til bønnemødet og banker på døren, men dem, som beder, nægter i starten at tro på, at det virkelig er Peter. De bad for, at han måtte blive løsladt, men de havde åbenbart ikke en forventning til, at deres bønner ville blive besvaret.

Bønnens kraft er ikke noget, som kommer fra os selv; den har ikke at gøre med nogle specielle ord, som vi siger, eller en speciel måde, vi siger dem på, eller endda hvor ofte vi siger dem. Bønnens kraft afhænger ikke af, at vi vender os mod en bestemt retning når vi beder, eller at vores kroppe indtager en bestemt stilling. Bønnens kraft kommer ikke fra brugen af bestemte genstande eller ikoner, eller ved stearinlys eller kranse. Bønnens kraft kommer fra den Almægtige, som både hører vores bønner og besvarer dem. Bønnen sætter os i kontakt med den Almægtige Gud, og vi bør forvente mægtige resultater, uanset om han vælger at give os det, vi beder om, eller nægter os at modtage det. Uanset hvad svaret på vores bønner er, så er det stadig den Gud vi beder til, som selv er bønnens kraft, og han både kan og vil svare os, og dette ifølge hans fuldkomne vilje og timing.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er bønnens kraft for noget?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries