settings icon
share icon
Spørgsmål

Tillader bibelen slaveri?

Svar


Der er en tendens til at se på slaveri som noget, der hører fortiden til. Men det er skønnet, at omkring 12 millioner mennesker i dag lider under slaveri: tvunget arbejdskraft, sexhandel, i spørgsmål om arv af ejendom, osv. Da Jesu Kristi efterfølgere er blevet gjort fri fra syndens slaveri, burde de være de største fortalere for, at få sat en stopper for menneskeslaveri i verden i dag. Der opstår dog et spørgsmål om, hvorfor bibelen ikke taler kraftigt imod slaveri? Hvorfor synes bibelen ligefrem at støtte slaveri?

Bibelen fordømmer ikke specifikt den praksis der hedder slaveri. Den giver instruktioner om, hvordan slaver burde behandles (5. Mosebog 15:12-15; Efeserne 6:9; Kolossenserne 4:1), men ulovliggør ikke slaveri i det hele taget. Mange ser på dette som om, at bibelen tillader enhver form for slaveri. Det, som mange ikke indser, er, at slaveri på bibelsk tid var meget anderledes end den form for slaveri, der blev praktiseret i de sidste par århundreder i mange dele af verden. Slaveri handlede ikke udelukkende om race i bibelen. Folk blev ikke gjort til slaver pga. deres nationalitet eller hudfarve. I bibelsk tid handlede slaveri mere om social status. Folk solgte sig selv som slaver, når de ikke kunne betale deres gæld, eller sørge for deres familie. På nytestamentlig tid var læger, advokater eller endda politikere til tider slaver for andre. Nogle valgte ligefrem at blive slaver frivilligt, så deres behov kunne blive dækket af deres herrer.

De sidste århundreders slaveri var næsten altid baseret på hudfarve. I USA blev mange afrikanere anset for at være slaver, bare pga. deres nationalitet; mange slaveejere troede virkeligt på, at afrikanere var underlegne mennesker. Bibelen fordømmer uden tvivl race-baseret slaveri. Tænk f.eks. over det slaveri, hebræerne oplevede i Egypten. Hebræerne var ikke slaver af eget valg, men fordi de var hebræere (2. Mosebog 13:14). De plager, som Gud straffede Egypten med, viser hvordan Gud har det med racebaseret slaveri (2. Mosebog 7-11). Så ja, bibelen fordømmer nogle former for slaveri. Samtidigt lader det til, at bibelen tillader andre former for slaveri. Nøglesagen er her, at den slags slaveri, som bibelen tillod, på ingen måde kan sammenlignes med det racebaserede slaveri, der plagede vores verden i de sidste par århundreder.

Desuden fordømmer både det gamle og det ny testamente enhver praksis af ”menneskerøveri,” hvilket er hvad skete i Afrika i det 19. århundrede. Afrikanere blev fanget ind af slavejægere, som solgte dem til slavehandlere, som bragte dem til den nye verden, så de kunne arbejde på plantager og gårde. Denne praksis er afskyelig i Guds øjne. Faktisk var straffen for en sådan forbrydelse døden ifølge Moseloven: ”Den, der røver et menneske og sælger det eller selv beholder det, skal lide døden” (2. Mosebog 21:16). På samme måde står slavehandlere nævnt i ny testamente som dem, der er ”gudløse og syndige,” og i samme kategori som dem, der slår deres far eller mor ihjel, mordere, ægteskabsbrydere og perverse mennesker, løgnere og menedere (1. Timotheus 1:8-10).

En anden vigtig pointe er, at bibelens formål er at pege på vejen til frelse, og ikke at reformere samfundet. Bibelen angriber ofte en sag indefra og ud. Hvis et menneske oplever Guds kærlighed og nåde ved at blive frelst, så vil Gud forvandle hans sjæl, og den måde han tænker og handler på. Et menneske som har oplevet Guds frelsesgave og frihed fra syndens slaveri, vil, ved at få sin sjæl forvandlet, indse at det er forkert at gøre et andet menneske til en slave. Et menneske som virkeligt er blevet forvandlet af Guds nåde, vil selv vise nåde mod andre. Det må være den bibelske opskrift på at fjerne slaveriet.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Tillader bibelen slaveri?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries