settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er synd imod Helligånden?

Svar


Ideen om ”bespottelse imod Helligånden” er nævnt i Markus 3:22-30 og Matthæus 12:22-32. Ordet ”bespottelse” betyder her en form for ”bevidst vanære.” Udtrykket kan bruges om synder som f.eks. at forbande Gud/ misbruge Guds navn, eller bevidst at nedgøre ting, der har med Gud at gøre. Det bruges også, hvis man siger at en ondskab er Guds vilje, eller hvis man ikke vil kalde en godhed, som Gud har gjort, for hans værk. Men dette tilfælde af synd, kaldet ”synd imod Helligånden” i Matthæus 12:31, er en specifik form for bespottelse. I Matthæus 12:31-32 siger farisæerne, som lige har set Jesus udføre mirakler der ubestridt er sket ved Helligånden, at Herren var besat af en dæmon ved navn ”Beelzebub” (Matthæus 12:24). Læg så mærke til, at Jesus i Markus 3:30 er meget specifik omkring, hvorfor de begik ”bespottelse imod Helligånden.”’

Forsyndelsen har at gøre med, at Jesus kaldes for dæmonbesat, frem for åndsfyldt. Derfor kan denne specifikke synd ikke blive udført i dag, siden Jesus Kristus ikke længere vandrer på jorden – men nu sidder ved Faderens højre hånd i himlen. Ingen kan være vidne til, at Jesus Kristus udfører et mirakel ved Helligånden, og derefter sige at det skete ved Satan frem for Helligånden. Det nærmeste eksempel, vi kan komme på denne situation i dag, er hvis en troende gør gerninger i kraft af Helligånden, og en anden kalder det for djævelens gerninger.

Den bespottelse, der i dag kan begås mod Helligånden, og som også kendes som ”den utilgivelige synd”, er fortsat vantro. Der findes ikke nogen tilgivelse for et menneske, der dør i sin vantro. Den fortsatte modvilje og forkastelse af Helligåndens tilskyndelse til at tro på Jesus Kristus, er den utilgivelige bespottelse. Husk hvad der står i Johannes 3:16: ”For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” Længere fremme i samme kapitel står der i et vers, ”Den, der tror på Sønnen har evigt liv; den, der er ulydig mod Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede bliver over ham” (Johannes 3:36). Den eneste måde, hvorpå nogen ikke kan få tilgivelse, er hvis han ikke findes blandt ”enhver, som tror på ham”, for det er ham, der ”er ulydig mod Sønnen.”

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er synd imod Helligånden?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries