settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan kan jeg være sikker på, at jeg beder efter Guds vilje?

Svar


Menneskets højeste mål bør være at bringe Gud ære (1. Korinther 10:31), og dette betyder også at bede efter hans vilje. For det første, så må vi bede om visdom. ”Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den” (Jakob 1:5). Når vi beder om visdom, så må vi også stole på, at Gud er rig på nåde, og er villig til at besvare vores bøn: ”Men han skal bede i tro, uden at tvivle” (Jakob 1:6; se også Markus 11:24). Altså må vi bede om visdom (at kende Guds vilje), hvis vi ønsker at bede efter Guds vilje, og vi må bede i tro (at stole på Guds vilje).

Her følger syv bibelske instruktioner, som vil lede alle troende i at bede efter Guds vilje:

1) Bed om de ting, som bibelen befaler os at bede for. Vi får at vide, at vi skal bede for vores fjender (Matthæus 5:44); om, at Gud må sende missionærer (Lukas 10:2); at vi ikke må blive ledt ind i fristelse (Matthæus 26:41); for Ordets forkyndere (Kolossenserne 4:3; 2. Thessaloniker 3:1); for statslige autoriteter (1. Timotheus 2:1-3); hvis nogen iblandt os lider ondt (Jakob 5:13); og for, at medtroende må blive helbredt (Jakob 5:16). Når Gud befaler os at bede, så kan vi bede i forvisning om, at vi beder efter hans vilje.

2) Efterfølge de eksempler, som vi har fra bibelens gudfrygtige personer. Paulus bad for Israels frelse (Romerne 10:1). David bad om nåde og tilgivelse, da han havde syndet (Salme 51:1-2). Den første kirke bad om frimodighed til at være vidner (ApG 4:29). Disse bønner var efter Guds vilje, og det kan lignende bønner også være i dag. Som med Paulus og den første kirke, så bør vi altid bede for andres frelse. Når det drejer sig om os selv, så bør vi bede ligesom David, og altid være bevidste om vores synd, og bringe den frem for Gud, før den hindrer vores forhold til ham, og står i vejen for vores bønner.

3) Bed med den rigtige motivation. Gud kommer ikke til at velsigne selviske motiver. ”I beder og får alligevel intet, fordi I beder dårligt, kun for at ødsle det bort i jeres lyster” (Jakob 4:3). Vi bør også bede, ikke for at vores høje ord må blive hørt, og må blive set som ”åndelige” af andre, men for det meste i det private og hemmeligt, så at vores himmelske Fader hører os privat, og kan belønne os i det åbne (Matthæus 6:5-6).

4) Bed med en ånd af tilgivelse mod andre (Markus 11:25). Hvis man har en ånd af bitterhed, vrede, hævn eller had mod andre, så vil det forhindre, at vores hjerter kan bede i fuldkommen overgivelse til Gud. Ligesom vi får at vide, at vi ikke skal bringe gaver til Gud, lige så længe der findes en konflikt mellem os selv og en anden kristen (Matthæus 5:23-24), på samme måde ønsker Gud heller ikke vores bønner, indtil vi har forsonet os med vores brødre og søstre i Kristus.

5) Bed med taksigelse (Kolossenserne 4:2; Filipperne 4:6-7). Vi kan altid finde noget at være taknemmelige for, uanset hvor bebyrdede vi er af vores ønsker eller behov. Selv den mest lidende person, som lever i denne verden, der er blevet løskøbt i kærlighed, og som har himlens gave foran sig, har grund til at være taknemmelig til Gud.

6) Bed uophørligt (Lukas 18:1; 1. Thessaloniker 5:17). Vi bør være udholdende i bøn, og ikke give op, eller føle os afvist, fordi vi ikke har modtaget et øjeblikkeligt svar. En del af at bede efter Guds vilje, har at gøre med at tro på, at uanset om hans svar er ”ja,” ”nej,” eller ”vent,” så accepterer vi hans beslutning, underlægger os hans vilje, og fortsætter med at bede.

7) Stol på Ånden, når du beder. Dette er en vidunderlig sandhed: ”Og også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje” (Romerne 8:26-27). Vi har Åndens hjælp, når vi beder. Selv i tider, hvor vi oplever den dybeste depression eller sorg, i de tider, hvor vi føler, at vi ”bare ikke kan bede,” der har vi fået den trøst, at Helligånden faktisk beder for os! Sikke en fantastisk Gud vi har!

Hvilken vished har vi ikke, når vi søger at vandre i Ånden, og ikke i kødet! Så kan vi være sikre på, at Helligånden vil fuldføre sit værk, og bringe vores bønner frem for Faderen efter hans fuldkomne vilje og timing, og vi kan finde hvile i vores viden om, at han virker alle ting til vores gode (Romerne 8:28).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan kan jeg være sikker på, at jeg beder efter Guds vilje?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries