settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er åndelig vækst?

Svar


Åndelig vækst er en proces, hvori man bliver mere og mere lig Jesus Kristus. Når vi sætter vores tro til Jesus Kristus, så påbegynder Helligånden en proces i vores liv, hvor vi formes og dannes til at ligne ham mere og mere, ifølge hans billede. Den bedste beskrivelse af åndelig vækst finder vi måske i 2. Peter 1:3-8, som fortæller os, at vi ved Guds kraft har fået ”alt vi behøver” til at leve et gudfrygtigt liv, som er målet for al åndelig vækst. Læg mærke til, at det vi behøver, kommer ”gennem erkendelsen af ham,” hvilket er nøglen til at modtage alt det, vi har behov for. Vores erkendelse af ham kommer fra Guds Ord, som er givet os til al nyttig opbyggelse og vækst.

Der findes to lister i Galaterbrevet 5:19-23. I vers 19-21 hører vi om ”kødets gerninger.” Disse ting kendetegnede os, inden vi kom til tro på Jesus Kristus som vores frelser. Kødets gerninger har at gøre med ting, som vi må bekende, omvende os fra, og overvinde med Guds hjælp. Når vi oplever åndelig vækst, så vi færre og færre af kødets gerninger kunne ses i vores liv. Den anden liste har at gøre med ”Åndens frugt” (vers 22-23). Disse ting bør karakterisere vores liv nu, da vi er blevet frelst igennem Jesus Kristus. Åndelig vækst identificeres ved Åndens frugt, som vokser i den troendes liv.

Når frelsens forvandlende kraft begynder, så begynder den åndelige vækst ligeså. Helligånden bor i os (Johannes 14:16-17). Vi er nye skabninger i Kristus (2. Korinther 5:17). Den gamle natur bliver erstattet med en ny natur (Romerne 6-7). Åndelig vækst er en livslang proces, der afhænger af vores studie samt praktiske brug af Guds Ord (2. Timotheus 3:16-17) og vores vandring i Ånden (Galaterne 5:16-26). Når vi ønsker åndelig vækst i vores liv, så bør vi bede Gud om visdom i de områder af vores liv, han ønsker vi skal vokse i. Vi kan bede Gud om, at han må forøge vores tro og erkendelse af ham. Gud ønsker at vi må vokse åndeligt set, og han har skænket os alt det, vi behøver, for at opleve åndelig vækst. Vi kan overvinde synden med Helligåndens hjælp, og langsomt, men sikkert blive dannet til at ligne vores frelser, Herren Jesus Kristus, mere og mere.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er åndelig vækst?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries