settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er kristen apologetik?

Svar


Det engelske ord ”apology” (dansk: undskyldning) kommer af et græsk ord, som egentligt betyder ”at give et forsvar.” Kristen apologetik er altså en videnskab, som handler om at forsvare den kristne tro. Der findes mange skeptikere som tvivler på Guds eksistens og/ eller angriber troen på bibelens Gud. Der findes mange kritikere, som angriber, at bibelen skulle være inspireret og ufejlbarlighed. Der findes også mange falske lærere, som fremhæver falske doktriner og benægter nøglesandheder ved den kristne tro. Den kristne apologetiks formål er at bekæmpe disse bevægelser, og i stedet promovere den kristne Gud, og den kristne sandhed.

Hvis der findes noget vers i bibelen, som er et nøglevers for kristen apologetik, så er det nok 1. Petersbrev 3:15, ”men I skal hellige Herren Kristus i jeres hjerte og altid være rede til forsvar over for enhver, der kræver jer til regnskab for det håb, I har, men I skal gøre det med sagtmodighed og gudsfrygt…” Der er ingen undskyldning for, at en kristen ikke kan forsvare sin tro. Enhver kristen bør kunne give en rimelig fremstilling af sin tro på Kristus. Og nej, det er ikke alle kristne som behøver at være eksperter i apologetik. Enhver kristen bør dog vide hvad han tror på, hvorfor han tror det, hvordan han kan dele sin tro med andre, og hvordan han kan forsvare den mod løgne og angreb.

En anden side ved den kristne apologetik, som ofte bliver overset, er netop den anden halvdel af 1. Petersbrev 3:15, ”men I skal gøre det med sagtmodighed og gudsfrygt…” Når man forsvarer den kristne tro ved hjælp af kristen apologetik, bør man aldrig være uhøflig, vred, eller vise mangel på respekt. Når vi praktiserer kristen apologetik, bør vi stræbe efter at være stærke i vores forsvar, men samtidigt Kristus lig i vores fremstilling. Hvis vi vinder en debat, men samtidigt skubber en person endnu længere bort fra Kristus ved vores indstilling, så er vi gået glip af det sande formål med kristen apologetik.

Der findes to, primære metoder, som den kristne apologetik benytter sig af. Den første, som almindeligvis er kendt som klassisk apologetik, har at gøre med at dele beviser og vidneudsagn om, at det kristne budskab er sandt. Den anden metode, som almindeligvis er kendt som ”forudsat” apologetik, har at gøre med at konfrontere forudsætninger (forudindtagede ideer, antagelser) som ligger bag anti-kristne holdninger. De, der bruger disse to fremgangsmetoder i den kristne apologetik, diskuterer ofte med hinanden om, hvilken af disse to metoder er den mest effektive. Det lader til, at det ville være langt mere effektivt, hvis man benyttede sig af en kombination af begge metoder, afhængig af den person man taler med, og situation man befinder sig i.

Kristen apologetik handler i al enkelhed om at præsentere et rimeligt forsvar for den kristne tro og sandhed, over for dem, som er uenige i det. Kristen apologetik er et aspekt af den kristnes liv, som er nødvendigt i kristenlivet. Bibelen befaler os alle til at være rede og udrustet til at proklamere evangeliet, samt forsvare vores tro (Matthæus 28:18-20; 1. Peter 3:15). Dette er dybest set, hvad kristen apologetik drejer sig om.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er kristen apologetik?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries