settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvis Jesus var Gud, hvordan kunne han så bede til Gud? Bad Jesus til sig selv?

Svar


For at forstå, at Jesus var Gud på jorden, og samtidigt bad til sin Fader i himlen, må vi indse, at den evige Fader og den evige Søn havde et evigt fællesskab, før Jesus tog en menneskeskikkelse på sig. Læs gerne i Johannesevangeliet 5:19-27, specielt i vers 23, hvor Jesus forklarer at det var Faderen, der sendte Sønnen (se også Johannes 15:10). Jesus blev ikke først Guds Søn, da han blev født i Betlehem. Han har altid, fra evighed, været Guds Søn, han er stadig Guds Søn, og han vil altid være det.

Esajas 9:6 fortæller os, at Sønnen blev givet, og barnet blev født. Jesus var altid en del af treenigheden, sammen med Helligånden. Treenigheden, altså Faderen, Sønnen og Helligånden, har altid eksisteret, og er ikke tre guder, men én Gud der eksisterer som tre personer. Jesus lærte, at han og Faderen var ét (Johannes 10:30), som betyder, at han og Faderen er af samme substans og essens. Faderen, Sønnen og Ånden er tre ligeværdige personer, som eksisterer som Gud. Disse tre havde, og fortsætter med at have, et evigt forhold/ fællesskab.

Da Jesus, den evige Guds Søn, tog syndfri menneskelighed på sig, tog han også en tjenerskikkelse på sig, og opgav sin himmelske herlighed (Filipperne 2:5-11). Som gudsmennesket måtte han lære lydighed (Hebræerne 5:8) overfor sin Fader, og blev fristet af Satan, falsk anklaget af mennesker, forkastet af sit folk, og til sidst korsfæstet. Han bad til sin himmelske Fader for at få kraft (Johannes 11:41-42) og visdom (Markus 1:35, 6:46). Hans bønner viste, at han som menneske var afhængig Faderen, hvis han skulle fuldføre Faderens frelsesplan, hvilket vi f.eks. ser i Kristi ypperstepræstelige bøn i Johannesevangeliet 17. Hans bønner viste, at han i det hele taget bøjede sig for Faderens vilje, som var at han måtte gå på korset og betale straffen (døden) for vores overtrædelse af Guds lov (Matthæus 26:31-46). Men han blev oprejst fra de døde, og vandt dermed tilgivelse og evigt liv til dem der omvender sig fra synd, og tror på ham som deres frelser.

Der er intet problem ved, at Gud Søn beder eller taler til Gud Fader. Som nævnt, så havde de et evigt forhold med hinanden inden Kristus blev menneske. Dette forhold beskrives i evangelierne, så vi kan se hvordan Guds Søn i sin menneskelighed førte Faderens vilje ud i livet, og hvordan han betalte for sine børns forløsning ved at gøre det (Johannes 6:38). At Kristus fortsat underkastede sig under sin himmelske Fader, blev sat i gang ved og bevaret ved hans bønsliv. Han bønsliv er et eksempel, som vi må følge.

Jesus Kristus var ikke mindre Gud, da han vandrede på jorden, og bad til sin himmelske Fader. Han viste os, hvordan det er nødvendigt at have et levende bønsliv, selv som ufejbarligt menneske, hvis man vil gøre Faderens vilje. Igennem sit bønsliv med Faderen viste Jesus sit forhold til treenigheden, og at vi må stole på, at Gud giver os den styrke og visdom vi behøver, når vi beder til ham. Da Kristus, gudsmennesket, havde behov for et levende bønsliv, bør det samme gælde for hans efterfølgere i dag.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvis Jesus var Gud, hvordan kunne han så bede til Gud? Bad Jesus til sig selv?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries