settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan fungerer Guds suverænitet og menneskets frie vilje sammen i frelsen?

Svar


Det er umuligt for os at forstå sammenhængen mellem Guds suverænitet, og menneskets frie vilje og ansvar, til fulde. Det er kun Gud, der ved, hvordan disse to ting hænger sammen i hans frelsesplan. Når det kommer til dette spørgsmål, så er det måske hér vigtigere at indrømme sin manglende evne til fuldt ud at forstå Guds natur og vores forhold til ham, end ved nogen anden doktrin i den kristne tro. Hvis vi bevæger os for meget til den ene eller anden side, så får vi et forvrænget billede af frelsen.

Skriften gør det klart, at Gud ved, hvem der vil blive frelst (Romerne 8:29; 1. Peter 1:2). Efeserne 1:4 fortæller os, at Gud udvalgte os ”før verden blev grundlagt.” Bibelen beskriver kontinuerligt de troende som ”udvalgte” (Matthæus 24:22, 31; Markus 13:20, 27; Romerne 8:33; 11:5; 11;7; Efeserne 1:11; Kolossenserne 3:12; 1. Thesaloniker 1:4; 1. Timotheus 5:21; 2. Timotheus 2:10; Titus 1:1; 1. Peter 1:1; 1:2; 2:9). Det fremgår klart af bibelen, at de troende er prædestinerede (Romerne 8:29-30; Efeserne 1:5, 11) og udvalgte (Romerne 9:11; 11:28; 2. Peter 1:10) til frelse.

Bibelen siger samtidigt også, at vi er ansvarlige for at tage imod Jesus Kristus som vores frelser – det eneste vi behøver at gøre, er at tro på Jesus Kristus, så skal vi frelses (Johannes 3:16; Romerne 10:9-10). Gud ved hvem der vil blive frelst, Gud vælger hvem der vil blive frelst, og vi må vælge Kristus for at blive frelst. Det er umuligt for et begrænset menneskesind at forstå, hvordan disse tre kendsgerninger arbejder sammen (Romerne 11:33-36). Vores ansvar er at bringe evangeliet til hele verden (Matthæus 28:18-20; ApG 1:8). Vi burde overlade spørgsmålet om forudviden, udvælgelse og prædestination til Gud, og ganske enkelt være lydige og dele evangeliet med andre.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan fungerer Guds suverænitet og menneskets frie vilje sammen i frelsen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries