settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad betyder det, at Jesus er Guds lam?

Svar


Når Jesus i Johannes 1:29 og Johannes 1:36 kaldes for Guds lam, så taler det om det perfekte og endelige offer, han bragte for synd. For at forstå hvem Kristus var og hvad han gjorde, må vi starte med det gamle testamente, som indeholder profetier angående Kristi komme som ”skyldoffer” (Esajas 53:10). Faktisk så lagde hele det offersystem, som blev etableret af Gud i det gamle testamente, grunden til at Jesus Kristus kunne komme, han, som er det perfekte offer Gud, som ville bruge som soning for sit folks synder (Romerne 8:3; Hebræerne 10).

Det spillede en meget vigtig rolle i det jødiske religiøse liv og offersystem at man ofrede lam. Når Johannes Døberen omtaler Jesus som ”Guds lam, som bærer verdens synd” (Johannes 1:29), så ville jøderne måske straks have tænkt på ét af mange vigtige slags ofre. Da påskehøjtiden var nær, tænkte de måske straks på påskelammet. Påskehøjtiden var en af de primære, jødiske højtider, hvor man fejrede og huskede på, at Gud befriede israelitterne fra slaveriet i Egypten. Faktisk er slagtningen af påskelammet, og påføringen af lammets blod på husets dørstolper (2. Mosebog 12:11-13) et smukt billede på Kristi forsonende værk på korset. Dem, han døde for, er dækket af hans blod, og er beskyttet mod dødsenglen (åndelig død).

Et andet vigtigt offer har at gøre med lam, som dagligt blev ofret i templet i Jerusalem. Hver morgen og aften blev et lam slagtet i templet for folkets synder (2. Mosebog 29:38-42). Ligesom alle andre ofre, havde disse daglige ofre til formål at pege folk i retning af Jesu perfekte offer på korset. Faktisk svarer Jesu død på korset til den tid på dagen, hvor aftenofferet blev bragt i templet. Datidens jøder ville også have været bekendte med de gammeltestamentlige profeter Jeremias og Esajas, som forudsagde, at der ville komme En, der ”som et lam… føres til slagtning” (Jeremias 11:19; Esajas 53:7), og hvis lidelser og offer ville bringe forløsning til Israel. Denne person var selvfølgelig ingen mindre end Jesus Kristus, ”Guds lam.”

Selvom ideen med et offersystem kan virke mærkelig for os i dag, så er tanken om betaling eller kompensation stadig noget, vi godt kan forstå. Vi ved, at syndens løn er død (Romerne 6:23), og at vores synd adskiller os fra Gud. Vi ved, at bibelen siger at vi alle er syndere, og at ingen af os er retfærdig for Gud (Romerne 3:23). Vi er adskilte fra Gud pga. synd, og vi er skyldige overfor ham. Derfor er vores eneste håb, at han tilbyder en løsning, der genforener os med ham, og det gjorde han ved at sende sin Søn, Jesus Kristus, til at dø på korset. Kristus døde for at skaffe soning for synd og betale straffen alle deres synder som tror på ham.

Det er gennem hans død på korset, som Guds perfekte offer for synd, og ved hans opstandelse tre dage senere, at vi kan modtage evigt liv, hvis vi tror på ham. Det er en del af det vidunderlige evangelium, som så klart fremsiges i 1. Peter 1:18-21, at Gud selv har tilvejebragt det offer, der soner vores synder: ”I ved jo, at det ikke var med forgængelige ting som sølv eller guld, I blev løskøbt fra det tomme liv, I havde overtaget fra jeres fædre, men med Kristi dyrebare blod som af et lam uden plet og lyde; dertil var han også bestemt, før verden blev grundlagt, men han blev først åbenbaret nu ved tidernes ende af hensyn til jer, som takket være ham tror på Gud, der oprejst ham fra de døde og gav ham herlighed, så at jeres tro også er håb til Gud.”

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad betyder det, at Jesus er Guds lam?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries