settings icon
share icon
Spørgsmål

Er vi alle Guds børn, eller gælder det kun de kristne?

Svar


Bibelen fortæller os klart, at alle mennesker er skabt af Gud (Kolossenserne 1:16), og at Gud elsker hele verden (Johannes 3:16), men at kun dem, som er født på ny, er Guds børn (Johannes 1:12; 11:52; Romerne 8:16; 1. Johannes 3:1-10).

I Skriften bliver de fortabte aldrig omtalt som Guds børn. Efeserbrevet 2:3 fortæller os, at før vi blev frelst, var vi ”af natur vredens børn.” I Romerbrevet 9:8, står der, ”at det ikke er hans kødelige børn, som løftet handler om, der regnes for hans efterkommere.” I stedet for at blive født som Guds børn, så fødes vi i synd, hvilket adskiller os fra Gud, og knytter os til Satan som Guds fjende (Jakob 4:4; 1. Johannes 3:8). Jesus sagde, ”Hvis Gud var jeres fader, ville i elske mig, for det er fra Gud, jeg er udgået og kommet. Jeg er ikke kommet af mig selv, med det er ham, der har udsendt mig” (Johannes 8:42). I et par få vers senere, i Johannesevangeliet 8:44, siger Jesus så til farisæerne, at de ”har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster.” At dem, som ikke er frelste, heller ikke er Guds børn, kan vi også læse ud fra 1. Johannesbrev 3:10: ”Derved bliver det åbenbart, hvem der er Guds børn, og hvem der er Djævelens børn: enhver, som ikke gør retfærdighed, er ikke af Gud, lige så lidt som den, der ikke elsker sin broder.”

Vi bliver Guds børn i det øjeblik, vi bliver frelst, fordi vi modtager barnekår (engelsk oversættelse: bliver adopterede) i Guds familie, igennem vores forhold til Jesus Kristus (Galaterne 4:5-6; Efeserne 1:5). Dette læser vi klart i vers som Romerbrevet 8:14-17: ”For alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn. I har ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader! Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn. Men når vi er børn, er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sandt som vi lider med ham for også at herliggøres med ham.” Alle, som er frelste, er ”Guds børn ved troen, i Kristus Jesus” (Galaterne 3:26), fordi, som der står om Gud, så ”forudbestemte han os til barnekår hos sig ved Jesus Kristus til lov og pris for hans nådes herlighed” (Efeserne 1:5).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er vi alle Guds børn, eller gælder det kun de kristne?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries